Vitamine R

Elke dag 10 ‘mindful’-minuten

Wanneer deed u voor het laatst helemaal niets? Niet lezen, niet WhatsAppen, geen televisie kijken, niet eten en drinken, niet denken. Niet aan het verleden en niet aan de toekomst. Echt helemaal niets. Vitamine R, dat wil zeggen rust in ons leven, en vooral in ons hoofd, is voor iedereen onontbeerlijk. Maar in de drukke maatschappij waarin we leven valt het niet mee voldoende rust te pakken. Rust is meer dan op de bank gaan zitten. De Amerikaanse mindfulness-deskundige Andy Puddicumbe heeft een praktische, niet zweverige, wetenschappelijk bewezen meditatietechniek ontwikkeld waarmee de geest gezonder, aandachtiger en minder verstrooid wordt. Hij pleit voor tien mindful-minuten per dag, zonder wierook en moeilijke houdingen. 

Elfstedentocht scootmobiel_396

Andy Puddicombe

In zijn TED-talk legt Andy Puddicombe in een kleine tien minuten het belang van mediteren uit. Volgens hem is dat niet het stoppen van gedachten, of het beheersen van de geest. Door te mediteren, zoomt u eigenlijk uit. Gedachten en emoties komen dan helder binnen. Laat dat zonder te oordelen gebeuren. Als dat lukt, komt het geruis in uw hoofd tot rust. Met als gevolg: een ontspannen en gelukkige geest. 

Video

Mediteren is niet voor iedereen makkelijk, het vergt de nodige oefening. Maar het is de moeite van het proberen waard, volgens Puddicombe kan het ieders leven positief beïnvloeden. Bekijk zijn TED-talk in de video hiernaast.

 

 

Half leven denken

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Harvard is gebleken dat mensen ongeveer de helft van hun leven in gedachten doorbrengen. We denken vaak aan wat we gedaan hebben, of nog moeten doen. Waar we bang voor zijn of juist naar uitkijken.

 

Apps

Hoe dan ook: die constante gedachten leiden af van het moment waarin we leven. Door daar juist bewust op te focussen door te mediteren, komt het hoofd tot rust. Iedereen kan leren mediteren. Zoek daarvoor wel een rustige plek op in huis en zorg dat u comfortabel zit of ligt. Mediteren begint met het focussen op de ademhaling, verander daar niets aan. Neem enkel waar hoe u in- en uitademt. Na een tijdje wordt de ademhaling vanzelf rustiger en dieper. Probeer gedachten te laten varen. Niet oordelen, enkel observeren. Dwaalt u toch af? Focus dan weer op de ademhaling. Wie net begint met mediteren, kan dat het best onder begeleiding doen. Er zijn tal van apps met geleide meditaties, zo’n app vertelt u wat u moet doen om de kunst van het niets doen onder de knie te krijgen. Ook Addy Puddicombe heeft een app ontwikkeld: Headspace. Andere apps zijn Calm, Stop Breath and Think, Buddhify en Samsara. 

 

 



Volgende 

Wanneer deed u voor het laatst helemaal niets? Niet lezen, niet WhatsAppen, geen televisie kijken, niet eten en drinken, niet denken. Niet aan het verleden en niet aan de toekomst. Echt helemaal niets.

3/8
Loading ...